Reisebrev fra Markus og NTG sin treningssamling i Benidorm, Spania

Postet av Jørgen Kosberg Feldt den 21. Feb 2022

Reisebrev til Young & Furious

Et lite reisebrev fra meg, Markus Rindli, etter 13 fantastiske dager i Benidorm, Spania. Håper det kan motivere til satsing og valg av NTG for videregående!

Pakkingen startet noen dager før vi skulle reise, vi måtte sørge for at vi hadde med nødvendig verktøy, deler, ekstra hjulsett og ekstra dekk. Det var også en jobb å få fordelt alt vi skulle ha med over bagasjen, sykkelkoffert og håndbagasje. For meg var dette første gangen jeg pakker i sykkelkoffert så jeg trengte litt hjelp for å få sykkelen inn, men jeg greide det til slutt.

Et bilde som inneholder person, utendørs, snø, personer

Automatisk generert beskrivelse

Vi pakket inn i bussen dagen før vi skulle reise. Dette var ikke en lett jobb, med tanke på alle syklene og baggene som skulle være med. Men når vi endelig hadde fått det inn var det bare og komme seg hjem spise middag og legge seg tidlig, fordi bussen reiste til flyplassen kl.03.30. Vi kom oss fint av gårde alle sammen, og hadde ikke noen problemer på flyplassen. Når vi kom frem til Spania kjente vi varmen med en gang, og det ble til å skifte til t-shorte så fort som mulig. Vi fikk bagasjen vår og tok to minibusser til hotellet vårt. På vei til hotellet fikk vi sett mye. Det var store kontraster med mange gamle ødelagte hus, og noen veldig fine og store.

Når vi kom frem til hotellet var det å sjekke inn. Vi var to og to på rom sammen. Store rom med både stue, kjøkken, soverom og veranda. Hotellet hadde badebasseng som vi dessverre ikke benyttet siden det var kaldt i vannet. Men sola varma og bruna, så jeg fikk tydelig skille 😊 Jeg fikk også testet vannet i sjøen, og det føltes varmere enn i bassenget.

Et bilde som inneholder himmel, utendørs, strand, natur

Automatisk generert beskrivelse

Maten på hotellet var «annerledes», vanlig hotellfrokost med egg, bønner, bacon og pannekaker, middagen var så som så fra tørt og smakløst til godt. Like greit at vi måtte kjøpe lunsj, så vi hadde påfyll av ekstra kalorier.

Vi måtte være i kohorter treningsmessig og på reise, for at ikke alle skulle bli smittet. Vi hadde også egen spisesal, og traff stort sett ingen. Vi fikk heller ikke se byen, pga korona, så jeg gleder meg allerede til neste år!

Oppholdet i Spania var superbra! En vanlig dag begynte med frokost kl. 7 alle dagene vi var der. Deretter 2 timer skole fra 8 – 10. Jeg hadde forberedt meg godt før avreise, og gjort unna alt på lekseplanen for de to ukene. Da ble det mindre å gjøre utenom de to timene med skole.

Så var det trening, enten langtur som varte opp til 5 timer, intervaller eller teknikkøkter. Vi hadde også mobilitet og styrke på ettermiddagene. Noen hadde hopp og dropp som andreøkt noen dager, mens jeg hadde løpeturer langs stranda som andreøkt når det var det.

Vi hadde fantastiske treningsøkter i fjellene rundt Benidorm. Stiene var annerledes fra her i Norge. Det var mye løsere underlag med sand og grus. Mange fine flytstier, og veldig mye klatring. Alle steder var det god utsikt til sjøen. Den lengste turen var på nesten fem timer, med 1800 høydemeter. Vi syklet opp til 970 moh, der den lengste bakken var fra 400 moh og jevn stigning helt opp til 970 moh. Utforkjøringene var kule og hadde godt med tekniske elementer og veldig fine flytpartier innimellom.

Et bilde som inneholder gress, utendørs, himmel, fjell

Automatisk generert beskrivelse

Et bilde som inneholder utendørs, himmel, natur, åsside

På langturene var vi en fin gruppe som bestod av oss i første klasse. Hvor vi lastet ned GPS-filer fra trener med stier vi kunne følge. Men det var også morsomt å bruke kart og finne nye stier selv.

Vi fikk to intervalløkter med landslaget. Det var veldig motiverende, kanskje litt for mye, da innsatsen på første draget ble vel høyt. Men morsomt å henge på så lenge det varte.

Vi hadde teknikktrening med fokus på sving både oppover og nedoverbakker, og det å stå i grunnposisjon. Svært lærerikt på tross av alle år med god trening i FOLLO 😊

På den siste treningsturen i Spania kom jeg to timer fra hotellet før ene bolten til link-opphenget røk tvert av. Hadde vel hoppet for mye, da sykkelen så å si kom rett fra service, og nå må den inn igjen til service. Jeg fikk tlefonnummer til taxi fra treneren, og ringte og fikk bestilt taxi som kjørte meg og sykkelen hjem til hotellet. En spennende opplevelse.

Treningssamling 13 dager til ende var på ingen måte nok. Gleder meg allerede til neste år.

Hjemreisen gikk bra, og det var godt å finne hybelen på hybelhuset ved skolen rett overfor Håkonshall.

En vanlig uke på skolen er skole fra 8 til 4 på mandager, og styrke og mobilitet etter skolen. Tirsdager og onsdager har vi skole fra 8 til 12:40 på tirsdager og 10:30 på onsdager (som er den beste dagen i uka!). Etter det er det trening og toppidrett ut dagen. Torsdager og fredager er det motsatt. Da starter vi med trening kl. 8 og er klar til skole kl. 10:30. Sist uke hadde vi rolig løp langtur, langrenn fra skolen i fantastisk vinterlandskap, en terskeløkt på rullerommet i Håkonshall og rolig langtur på sykkel. I helga har jeg hatt rolig langtur på skøyteski, og i dag søndag har jeg hviledag, for i neste uke er det høy belastning totalt og høy intensitet med FTP-test som høydepunkt.

Det har vært et svært bra skoleår, både på skolen og tilrettelegging for trening og konkurranser. Anbefales!

Hilsen Markus, håper vi sees på treningssamling i Gøteborg.