9. luke - Kongeveien

Postet av Follo Sykkelklubb (Gruppe) den 9. Des 2011

Reis som en konge til julehandel på Norwegian Outlet i Vestby

Dette er en tur som går på grus og asfalt, men noen partier som kanskje kan betegnes som stier. Dvs at det er greit å ta denne turen med den sykkelen man måtte ha for hånden (racer, cyclocross, hybrid, terreng, osv osv.), men mange mener jo at man må ha demper og 2" dekk straks det er noe sand på veien, så dette er vel opp til hver enkelt å finne ut av.

Litt historie: Her

Man starter i Kongsveien som går opp forbi Sjømanskolen og videre forbi Ekeberg og til Nordstrand. På vei opp kan man legge inn et drag og bli med på den morsomme konkurransen om beste tiden fra bunnen og opp til toppen på bakken. For regler og registrering av bestetider går du inn på denne siden: www.kongsveien.com
Skal man sette personlig rekord, kreves det at man starter hardt og øker etter hvert. Som det fremkommer av neste bilde har undertegnede personlig erfaring med at asfalten på bakketoppen er myk og god å ligge på (bildet er fra en racertur som kommer i luke 19).

Videre tar man ned til Hauketo, hvor man tar opp til venstre i lyskrysset på høyde med stasjonsbygningen. Følg rett frem og ta bak trafostasjonen og følg forbi Prinsdalenskole, -hestesenter osv. Den dagen vi plottet ruten hadde Amund noen gode forslag om å holde oss noe mer på sti. Vi tok derfor noen paralelle alternativer et par steder. Vi tok også lysløypa gjennom Oppegård for å få litt mindre asfalt, men turen er jo selvsagt også flott om man følger asfalten.
Det bør gå greit å finne dette alternativet, da veiene flere steder har navnet Kongsveien. På vei inn i Nøstvetmarka kommer man over turens høydepunkt; Den gamle steinbrua vist på bildet under.

Etter å ha passert stuene kommer man til Nygårdskrysset hvor man får testet "Leonardo da Vinci"-bua til Vebjørn Sand.
Veien videre heter Kongeveien til du kommer til Meierimuseet i Ås.
Hvor du så tar gamleveien fra Korsegården til du endelig kommer til Outlet Village og Outlet One, hvor det er sykkelbutikk og et meget stort utvalg av sportsklær.
Har du syklet hele veien fra Oslo, har du spart 90 kr så du har til en bukse ekstra.

God tur!

Kart med ruten inntegnet: Kongeveien

GPX-fil: Her (Høyreklikk på linken som tidligere og velg "lagre mål som" for å lagre i GPX-format på pc)