18. Luke i adventskalender

Postet av Follo Sykkelklubb (Gruppe) den 18. Des 2010

Skvisjj, skvissj, skvissj....
Til å bli gal av. Men det er mye man gjøre for å bringe ulydene til taushet.
18. luke handler om subbende bremseskiver.


Lyden av bremseklosser som subber en gang mot skiva for hver hjulomdreining er superirriterende. Man blir ikke hindret alt for mye av vanlig skivesubb men mentalt har man fått et anker festet i setpinnen. Lyden bør bort.

Ta en titt gjennom bremseåket (flott ord, caliper på utenlandsk) Altså den greia som klyper på skivene. Snurr hjulet og se etter om det subber hele veien eller bare en gang pr. runde. Subber det konstant må du flytte åket ut eller inn. Her er det to muligheter. Har du IS feste, at boltene som fester åket går inn fra siden. Må du til med å fore opp med, eller fjerne distanseskiver. Dette er svært tynne metallstykker i h formet eller rund utgave. Legg i mellom eller fjern skiver etter som du vil flytte bremseåket. Disse skivene kalles også shims og du bør kunne få kjøpt på alle butikker som selger sykler med skivebrems eller f.eks hos cyclecomponents.

Har du bremser med PM feste, festeboltene går gjennom bremseåket ovenfra, da kan du justere uten shims. Løsne de to boltene forsiktig så det akkurat går an å bevege bremseåket. Flytt det til det du tror er riktig sted. Brems et par ganger mens du snurrer hjulet. Stram så skruene forsiktig mens du holder inne bremsen. Du må kanskje prøve et par ganger før det bli perfekt.


Subber skiva bare en gang pr runde er den blitt skeiv. Det er foreløpig ikke noe å være fortvilet over. Sjekk at skiva sitter godt skrudd fast med det rette verktøyet (Torx T25 eller kassettavtager). Det neste skrittet er å se om justering av bremseåket hjelper. At skiva gynger litt fram og tilbake gjør ikke alt for mye så lenge den ikke subber. Ofte hjelper det mot skeivhet å kjøre skiva skikkelig varm. Finn en lang bakke og kjør ned mens du holder inne den bremsen som subber hele veien. Tråkk for å hjelpe til om nødvendig. Når du kommer ned er skiva glovarm. La den kjølne og ta en titt, prøv gjerne flere ganger. 

Er det forsatt subb er det bare å ta fram grovverktøyet!


Finn to store skiftenøkler. Finn punktet på skiva som subber, og merk det gjerne med en tusj eller noe. Bruk den ene skiftenøklen til å holde i mot og den andre til å gi det bøyde punktet en bestemt men følsom bøy i motsatt retning. Ikke ta i for mye, sjekk at det blir rettere underveis. Men ikke ta i for lite heller. Bremseskiver er av stål og fjærer en hel del. Man får selvsagt spesialverktøy til dette også, men skiftnøkkel går bra.

Blir det rett, eller rett nok så vask av skiva med bremseskiverens og hygg deg med tanken på at du har spart noen hundrelapper. Blir det ikke rett har du gjort ditt beste i alle fall og kan handle ny skiver med god samvittighet. 

Bonustips!
Det finnes mange typer bremseskiver. Billige, dyre, lette, tunge og i alle størrelser. Kanskje det er på tide å oppgradere til en annen type?
Spørr på terrengsykkel.no om bremseskiver og du har 25 meninger og kanskje tilbud om så godt som nye skiver til halv pris innen få timer!

Kommentarer

Logg inn for å skrive en kommentar.