Dreneringshull i krankhuset

Postet av Follo Sykkelklubb (Gruppe) den 9. Des 2006

Hvem har ikke vært ute en skikkelig våt og sølete dag?
Sykkelen drypper av sand, gjørme og vann. En hel del av dette slynges opp fra bakhjulet og treffer setepinnen. Akkurat der det er som mest vått og møkkete har de fleste sykler en fin utskjæring som virker som en trakt på dette sølevannet. Vann som renner inn i ramma og ned i krankhuset trenger et sted å forsvinne.

Et dreneringshull i krankhuset gjør at sølevannet kan renne ut igjen. Finn det laveste stedet på krankhuset og drill et hull på et ca 1,5 – 2 mm så lever kranklageret lengre, ramma har det bedre og sykkelen blir lettere uten alt vannet. Skru ut kranklageret for å unngå uhell, og puss bort grader på innsiden av hullet så vannet renner lettere ut.

Om sykkelen din fortsatt har garanti kan det være lurt å spørre forhandleren om dette først. Og husk: Mål to ganger, bor en gang.

En av de få rammene med fabrikkborret dreneringshull. Noen har tenkt seg om, enten i Sandnes eller i Taiwan!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bonustips! Ha med en voksen om du aldri har borret i dyre sykler før!

 


Kommentarer

Logg inn for å skrive en kommentar.